Etiquette

Etiquette is de maatstaf voor goede manieren op de golfbaan en definieert de gedragscode die moet worden nageleefd ten opzichte van andere spelers en de baan. Het is onbeperkt van toepassing op de Bercuit om ervoor te zorgen dat iedereen maximaal speelplezier heeft.

#1 Zorg goed voor je kleding

De tijden zijn misschien veranderd, maar je speelt nog steeds geen golf in jeans. Hoewel je casual blijft, moet je kleding aan een aantal criteria voldoen. Op het Bercuit moet je bijvoorbeeld :

• Een broek, bermuda of canvas rok
  • Een shirt of polo
  • Schoenen met platte zolen

#2 Kom op tijd

Begint je wedstrijd om 11 uur? Tegen die tijd moet je de caddie-master hebben verteld dat je er zult zijn, je uitrusting hebben klaargelegd en naar je eerste tee zijn gegaan. Op die manier voorkom je dat je alle anderen op de baan ophoudt.

#3 Respecteer de omgeving

Als er één sport is die je in harmonie met de natuur moet spelen, dan is het golf wel! Gooi je sigarettenpeuken en ander afval in de daarvoor bestemde bakken en kijk uit waar je je voeten neerzet. Vooral de greens zijn kwetsbaar, dus rijd er nooit met je kar overheen.

#4 Houd je emoties onder controle

Heb je net twee slagen achter elkaar gemist? Staat de wind tegen? Dat is geen reden om je club op de grond te gooien! Probeer in plaats daarvan een goede houding te behouden, ongeacht de omstandigheden. Je spel, en dat van je partners, zal daardoor des te leuker zijn.

#5 Respecteer andere spelers

Niets is vervelender voor een speler dan de spanning om zich heen te voelen. Als je niet speelt, ga dan achteruit en vermijd plotselinge bewegingen. Stilte is goud waard op de baan. Vergeet niet je smartphone uit te schakelen.

#6 Respecteer prioriteiten en de volgorde van de baan

Op Bercuit hebben twee ballen absolute voorrang, in tegenstelling tot enkele spelers, die geen voorrang hebben. Drie en vier ballen hebben geen voorrang.

Tenzij vooraf overeengekomen met de CaddyMaster, is het verboden om de baan in een gewijzigde volgorde te spelen. Elke speler die deze regel overtreedt, verliest alle voorrang op de baan.

#7 Houd het tempo erin

Games volgen elkaar op de baan. Zorg ervoor dat je gelijke tred houdt met de groep voor je. Als een hole je tegenhoudt, raap dan je bal op om naar de volgende hole te gaan of laat de volgende voorbijgaan.

#8 Herstel je markeringen

Na bepaalde soorten slagen maakt je bal een gat in de green dat de baan van toekomstige ballen kan verstoren. Zorg er niet alleen voor dat je deze markering uitwist, maar repareer waar nodig ook je doorgang door de bunkers.

#9 Divots terugleggen

De schoonheid van onze golfbaan komt ten goede aan iedereen die erop speelt. Om het te behouden, vergeet niet om je divots te vervangen als je een divot hebt gemaakt. Dit helpt de kwaliteit van de baan te behouden.

#10 Zoek niet langer dan 3 minuten naar je bal.

Een bal verliezen overkomt iedereen. Maar dat is geen reden om andere spelers op te houden. Beperk je zoektocht tot een paar minuten. Als jij of een van je partners je bal verliest, help elkaar dan.